Jesteś produktem?
Artykuły / lut 19, 2019
My, Polacy spędzamy w sieci trochę ponad 2 godziny każdego dnia. Tak przynajmniej mówią dane z zeszłorocznego badania przeprowadzonego przez firmę Gemius. Gdy jadąc metrem patrzę na innych ludzi (i często również na siebie), to mam przekonanie, że przez rok wiele się zmieniło. Nasza aktywność w internecie jest coraz większa. W tym sieciowym czasie pielęgnujemy nasze relacje z bliskimi i „niebliskimi”, robimy zakupy, dostarczamy sobie i innym rozrywki, szukamy informacji, pracujemy, czytamy wiadomości oraz zwyczajnie zabijamy najcenniejszy zasób naszego życia, czyli CZAS. Nasze smartfony są nieodłącznym atrybutem życia. Korzystamy z nich w trakcie spotkania ze znajomymi, wizyty w toalecie, podróży, czy nocnego przebudzenia. Stwierdzenie, że jesteśmy „niewolnikami smartfonów” już raczej nikogo nie dziwi.
Jakie są konsekwencje tego zniewolenia? Oczywiście jest całe mnóstwo bardzo pozytywnych. Na przykład szybciej znajdujemy rozwiązanie wielu problemów, a także drogę do domu. Jednak są również konsekwencje negatywne. Bardzo często mówi się o tych społecznych (zupełnie inne, wirtualne relacje) oraz psychologicznych (różnego rodzaju uzależnienia). Jest jeszcze inny aspekt – finansowy. Mark Zuckerberg (założyciel facebook) powiedział kilka lat temu w jednym z wywiadów: „Jeśli coś jest za darmo, to TY jesteś produktem”. Zastanawia Cię dlaczego w sieci tak wiele rzeczy jest darmowych? Ponieważ to My jesteśmy produktami, za które płacą firmy.
Zadaniem serwisów i aplikacji internetowych jest zdobycie maksymalnie dużej liczby informacji na nasz temat i sprzedanie tej wiedzy firmom, które chcą nam skierować swój przekaz marketingowy. Dziś produktem, za który płacą marketingowcy są DANE. Im dłużej przebywamy w sieci, tym więcej danych w niej zostawiamy. To powoduje, że łatwiej jest stworzyć przekaz marketingowy, przed którym trudniej nam się obronić. Czy to oznacza, że powinniśmy poruszać się w sieci wyłącznie incognito i wziąć rozwód z internetem w telefonie? Oczywiście NIE. Jednak powinniśmy mieć świadomość, że „za darmo” w sieci nie istnieje.
O tym co wiedzą o nas specjaliści od marketingu i jak tą wiedzę wykorzystują opowiem podczas swojego wykładu na Festiwalu Inspiracji, który odbędzie się 26-27.03.2019 w Warszawie (festiwalinspiracji.pl). Opowiem również jak świadomie poruszać się w sieci i nie wpadać (zbyt często) w pułapki zastawione na nas przez technologię działającą w służbie marketingu.
Zapraszam
Marcin Renduda