Jak uczyć się sprzedaży?
Artykuły / sie 19, 2015
Postaram się w kilku punktach wskazać jak można uczyć się sprzedaży. Celowo nie używam czasownika w trybie dokonanym: nauczyć. Uważam, bowiem, że uczyć sprzedawania trzeba się zawsze. W małym stopniu z powodu zmian dziejących się na rynku czy wśród Klientów. Zdecydowanie bardziej z powodu tego, że podobnie jak w sporcie tu też trzeba ciągle ćwiczyć. W przeciwnym razie poziom umiejętności się zmniejszy. Zarówno kompetencje komunikacyjne, negocjacyjne jak i zdolność aktywnego słuchania to rzeczy, które należny stale rozwijać.
Poniższa lista nie jest kompletna. Jest podstawą, fundamentem, na którym warto budować.
1. Nie wierzę w cuda. Potrzebny jest czas.
Nie ma cudownych metod uczenia się sprzedaży na dwudniowym szkoleniu. Co oczywiście nie oznacza, że są niepotrzebne. Szkolenie wskazuje pewne kierunki. Pokazuje nad czym musimy pracować. Jednak prawdziwa praca zaczyna się dopiero po nim.
W związku z tym trzeba dać sobie trochę czasu. Jeśli chcesz być dobrym handlowcem to tego czasu potrzebujesz sporo. I nie jest on mierzony w tygodniach czy miesiącach. To są lata.
Nie ważne ile w tym czasie zdobędziesz certyfikatów. Ważne ile zdobędziesz wartościowych doświadczeń. To one dają prawdziwą możliwość rozwoju. Stałe obserwowanie własnych zachowań, dyscyplina, analiza wyników, podejmowanie decyzji, poprawa efektywności. Te rzeczy w długiej perspektywie zawsze dadzą możliwość osiągnięcia oczekiwanego poziomu.
2. Środowisko. Otaczaj się właściwymi osobami.
W każdej firmie, grupie, organizacji jest grupa ludzi narzekających na wszystko. Ich wypowiedzi zaczynają się od: gdyby to ode mnie zależało; oni nie mają racji; kto podjął taką decyzję; ja zrobiłbym inaczej. Narzekanie zżera energię i nie daje nic wartościowego. Unikaj takich grup i takich ludzi. W przeciwnym razie stracisz czas i motywację.
Zastanawiałeś się dlaczego otaczamy się ludźmi podobnymi do siebie? Bo mamy silną potrzebę przynależności. Szukaj więc ludzi, którzy Cię motywują, którzy są zmotywowani. Przez kontakt z nimi sam znajdziesz większą motywację. Przebywając z lepszymi od siebie sam stajesz się takim jak oni są. Równasz „w górę”. Masz silną potrzebę bycia lepszym. W świecie sprzedaży to bardzo ważne, żeby być w „odpowiednim towarzystwie”!
3. Informacja zwrotna. Musisz o nią walczyć.
Lepiej usłyszeć krytykę od mędrca niż pochwałę od stu głupców. Tak rzadko słyszę prośbę o usłyszenie informacji zwrotnej. A skąd masz wiedzieć czy pracujesz właściwie? Jeśli Twój szef ma zwyczaj udzielania informacji zwrotnej to połowa sukcesu! Druga połowa pojawi się wtedy gdy będziesz wiedział jak z niej skorzystać. Oczywiście zakładam (oby nie błędnie), że on wie o czym mówi i zna się na sprzedaży. Gorzej jeśli zna się, ale nie udziela informacji. Wtedy możesz o nią poprosić. A nawet nie tylko możesz, a nawet musisz. Dla własnego dobre.
Jednak jeśli nie zna się na sprzedaży i próbuje udzielać Ci informację o tym jak sprzedawać to uciekaj stamtąd. W przeciwnym razie nie tylko niczego Cię nie nauczy, ale również może Cię kompletnie zniechęcić do pracy lub, co gorsze, nauczyć złych nawyków. Ich oduczenie będzie dla Ciebie bardzo dużą trudnością.