Po czym poznać dobrego mówcę
Artykuły / gru 12, 2014
Praca w marketingu i w sprzedaży często wiąże się z wystąpieniami publicznymi.
Będąc wczoraj na konferencji obserwowałem kilku zupełnie różnych mówców. Nie podam tu ani jednego nazwiska. Postaram się znaleźć odpowiedź na pytanie, które postawiłem w tytule.
Zazwyczaj na to pytanie odpowiadam: dobry mówca to ten, który realizuje postawione cele. Czyli co? Cel uświęca środki? nie ważne co pokażesz, ale ważne, żeby osiągnąć to po co się przyszło?
W sumie tak. Jest jednak jeden ważny warunek. Cel musi być postawiony właściwie. A jaki jest cel na konferencję, galę, spotkanie firmowe?
Często o tym rozmawiam z szefami działów. Często słyszę: no wiesz… ja muszę tylko przedstawić wyniki sprzedaże. Tego nie da się zrobić ciekawie.
Ja nie wierzę, że celem jest przedstawienie wyników sprzedaży. Ten cel jest obowiązkiem działów finansowych. Do tego służy ogromny arkusz kalkulacyjny. To jest nudne i bardzo potrzebne.
Jaki więc jest cel wystąpienia publicznego, na którym mają być zaprezentowane wyniki sprzedaży?
Być może pokazanie jak wspaniała jest firma, w której się pracuje i przez to zmotywowanie do dalszej energii?
Być może wskazanie, że każdy z obecnych na sali miał na to wpływ, a przez to sprawienie, że ludzie poczują się wspólnota?
Być może nakręcenie do jeszcze większej pracy przez pokazanie jak niewiele brakuje.
Cele mogą być różne jednak należny je stawiać właściwie. Należy zadać sobie pytanie jaki efekt chce się osiągnąć. Pokazanie cyfr nie może być efektem wystąpienia. Tego jestem pewien.
Wczorajsza konferencja była Galą, z krótką częścią merytoryczną. Czterech mówców z dwudziestominutowymi wystąpieniami.
Jeden rozbawił ludzi, drugi zareklamował firmę, trzeci opowiedział o trendach, czwarty opowiedział o zmianach.
Dziś chciałbym powiedzieć o subiektywnym odczuciu uczestnika.
Nie tylko cel jest ważny. Ważna jest droga do niego. Wystąpienie musi wciągnąć uczestników. W związku z tym pamiętaj:
1. Musisz dobrze wyglądać!
Ludzie na Ciebie patrzą. U mężczyzn jest jakiś poważny problem ze spodniami. Potrafią mieć świetną marynarkę, a często dół garderoby wygląda jakby nie był czyszczony i prasowany przez ostatnie 10 lat. Warto również zauważyć, że jak się często występuje to warto kupić właściwy rozmiar garnituru
2. Rozbaw mnie!
Zauważyliście, że każdy świetny mówca wtrąca historie i anegdoty? one nie tylko ułatwiają przyjęcie informacji. Każdy z nas uwielbia się śmiać. Trochę show nie zaszkodzi.
3. Mów o mnie!
Nawet jeśli Cię podziwiam i w jakiś sposób jesteś dla mnie autorytetem to chciałbym jednak, żebyś mówił o mnie, o nas, a nie o sobie i o Was. Muszę poczuć, że jesteśmy z takiego samego świata.
4. Mów o tym co dla mnie ważne!
Wiesza jaka jest różnica pomiędzy: firma osiągnęła zysk, a dzięki waszemu codziennemu zaangażowaniu wspólnie osiągnęliśmy znakomite efekty??
Widzisz ją? Jeśli chcesz być mówcą to powinieneś.
Życzę wspaniałych wystąpień. Niech ludziom ręce same rwą się do braw.